Din totdeauna a fost si cred ca va fi si pe viitor conceptia ca intre parinti si copii exista mari diferente, din toate punctele de vedere. Faptul ca adultii si copiii privesc lumea din alte perspective, o percep in mod diferit, a fost demonstrat si in cercetarea preluata de >aici< si pe care l-am tradus si il redau in romana, mai jos:
" Spre deosebire de adulti, copiii sunt capabili sa pastreze separat informatiile preluate cu ajutorul simturilor si de aceea pot percepe lumea vizuala,vizibila in mod diferit, dupa cum relateaza noile cercetari.
Oamenii de stiinta de la University College London si de la Birkbeck,Universitatea din Londra, au descoperit ca, copiii sub 12 ani nu combina informatiile senzoriale diferite pentru a percepe lumea asa cum o fac adultii. Aceasta nu se aplica doar la combinarea diferitelor simturi, cum sunt vazul si auzul, ci si la informatiile diferite primite de creier atunci cand o scena este vizualizata cu un ochi in comparatie cu situatia in care este vazuta cu ambii ochi.
Rezultatele cercetarii, publicate in Proceedings of the National Academy of Science, arata faptul ca experientele copiiilor legate de lumea vizibila sunt foarte diferite de cele ale adultilor.
Dr. Marko Nardini,autorul studiului, spune: <<Pentru a intelege lumea noi ne bazam pe o serie de informatii diferite. Un beneficiu al combinarii informatiei tuturor simturilor este ca putem determina ce este in mediu intr-un mod mai corect si exact decat daca folosim un singur simt.>> El a adaugat: <<Acelasi lucru este valabil si pentru diferite tipuri de informatii obtinute folosind un singur simt. In ce priveste simtul vizual, sunt diferite modalitati de a percepe profunzimea,adancimea. Intr-un film normal, adancimea/profunzimea este aparent din perspectiva, spre exemplu imaginea unui hol lung. Acest tip de profunzime poate fi vazut cu un ochi inchis. Intr-un film 3D si in viata reala, exista informatie binoculara despre profunzime oferita de diferentele dintre cei doi ochi.>>
Studiul a vizat modul in care copiii si adultii combina perspectiva si informatia binoculara de profunzime. Rezultatele arata ca la copiii sub 12 ani nu exista capacitatea de a folosi impreuna 2 tipuri de informatie de profunzime .
Cercetatorii au cerut unor adulti si unor copii care purtau ochelari 3D sa compare 2 suprafete inclinate si sa spuna care este cea mai plata, luandu-se in calcul vederea de perspectiva si informatia binoculara, separat sau impreuna. Doar copiii ce aveau peste 12 ani au avut capacitatea de a combina perspectiva si informatia binoculara pentru a-si imbunatati exactitatea cu care percepeau imaginile, in modul in care o faceau adultii. Asta sugereaza faptul ca adultii combina diferite tipuri de informatii vizuale, rezultand o singura apreciere, pe cand copiii nu fac asta.
Totusi, combinand informatii senzoriale poate conduce la o inabilitate de a separa parti individuale de informatie ce vizeaza conceptul general. Acest fenomen este cunoscut sub numele de <<fuziunea senzoriala>>, efect remarcat la adulti.
Intr-un al doilea studiu, cercetatorii s-au intrebat daca copiii nu ar putea evitata fuziunea senzoriala pastrand informatiile vizuale separat. Ei au folosot discuri 3D speciale in care uneori perspectiva si informatia binoculara erau <<in dezacord>>. Deoarece adultii aveau tendinta de a folosi a medie de perspectiva si informatie binoculara, ei nu au putut sa determine prea bine daca panta unor discuri era aceeasi sau alta fata de un disc folosit ca element comparativ. In contrast, copiii de 6 ani nu au avut probleme in a deosebi diferentele intre discurile de acest tip. Asta arata ca, copiii de 6 ani pot <<vedea>> tipuri separate de informatie vizuala pe care adultii nu le pot vedea.
Profesorul Denis Mareschal,coautor al studiului,spune: <<Bebelusii trebuie sa invete cum relationeaza intre ele diferitele simturi,dar si in legatura cu lumea. In momentul in care copiii sunt inca in dezvoltare, creierul trebuie sa determine relatia dintre diferitele tipuri de informatie senzoriala pentru a stii care se leaga de care si cum. Poate fi o masura adaptativa pentru copii sa nu integreze informatii cat sunt inca in stadiul de invatare a acestor relatii- dintre auz si vaz, dintre perspectiva si vedere binoculara.>>
Un scop viitor este utilizarea proiectarii rezonantei magnetice functionale pentru a determina schimbarile creierului ce stau la baza abilitatilor copiiilor de a combina informatia vizuala in modul in care adultul o face. "
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu